Kατακόρυφη αύξηση κόστους διέλευσης στη Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον
κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Μείωση της τιμής του e-pass στα διόδια της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου για τους κατοίκους της Αιτωλοακαρνανίας που μετακινούνται καθημερινά για εργασιακούς και επαγγελματικούς λόγους».

Το κόστος των διοδίων της γέφυρας Ρίου Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης» αυξήθηκε από την 1η Ιανουαρίου 2023 κατά 22% για τους πολίτες που χρησιμοποιούν το e-pass, ουσιαστικά δηλαδή για τους εργαζομένους που μετακινούνται καθημερινά από και προς την εργασία τους.
Πιο συγκεκριμένα το ατομικό κόστος του e-pass από 01.01.2023 για 44 διελεύσεις το μήνα (22 εργάσιμες ημέρες) εκτοξεύθηκε από το ποσό των 242,56 ευρώ (5,51 ευρώ τη διέλευση) στο ποσό των 294,90 ευρώ (6,70 ευρώ) τη διέλευση, ήτοι αύξηση 52,4 ευρώ μηνιαίως.

Για να αντιληφθεί κανείς το πόσο επιβαρυντική είναι αυτή η αύξηση για τους καθημερινά μετακινούμενους εργαζόμενους, αρκεί να ανατρέξει στα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σύμφωνα με τα οποία το κατά́ κεφαλήν ΑΕΠ του νομού Αιτωλοακαρνανίας είναι 11.830 ευρώ́ (2019), τη στιγμή που το κόστος της γέφυρας για 11 μήνες χρήσης το έτος και για 44 διελεύσεις μηνιαίως, δηλαδή́ η κατ’ ελάχιστο ανάγκη χρήσης της γέφυρας για έναν εργαζόμενο, ανέρχεται μετά και τη νέα αύξηση στο ποσό των 3243 ευρώ.
Επειδή σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία ένα σημαντικό μέρος του εισοδήματος των εργαζομένων αναλώνεται για τη διέλευση της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, γεγονός που καθιστά το παραπάνω αναφερόμενο κόστος δυσβάσταχτο, για τους πολίτες που αναγκάζονται να μετακινούνται καθημερινά για εργασιακούς και επαγγελματικούς λόγους από την Αιτωλοακαρνανία προς την Αχαΐα.

Επειδή η νέα αύξηση είναι 2,5 φορές πάνω από τον πληθωρισμό γεγονός που την καθιστά κοινωνικά άδικη καθώς πλήττει υπέρμετρα τους εργαζόμενους σε μια περίοδο πληθωριστικής και ενεργειακής κρίσης.

Επειδή ακόμα κι αν η εταιρεία ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ αρνηθεί τη μείωση των τιμών για το e-pass, η κυβέρνηση θα μπορούσε με στοχευμένα μέτρα όπως η απαλλαγή από το καθεστώς ΦΠΑ της συγκεκριμένης κατηγορίας διελεύσεων ή την επιδότησή της (π.χ. με voucher), να μειώσει τις τιμές σε επίπεδα που να μην επιβαρύνουν υπέρμετρα το εισόδημα των εργαζομένων που μετακινούνται καθημερινά για να μεταβούν στην εργασία τους.

Επειδή η νέα αύξηση των διοδίων για τη διέλευση της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου για τους εργαζόμενους και τους επαγγελματίες που μετακινούνται καθημερινά, εκτός από δυσβάσταχτη και κοινωνικά άδικη είναι και αντιαναπτυξιακή.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός

Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να μειωθεί άμεσα η τιμή του e-pass των διοδίων της γέφυρας Ρίου – Αντίρριου για τους κατοίκους της Αιτωλοακαρνανίας που μετακινούνται καθημερινά για εργασιακούς και επαγγελματικούς λόγους;

 
Ο Ερωτών Βουλευτής

Θάνος Μωραϊτης


Επίκαιρη Ερώτηση

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή

Θέμα: Άμεσα μέτρα απέναντι στην κατακόρυφη αύξηση του κόστους διέλευσης από τη Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης»

Κύριε Υπουργέ,

Η Γέφυρα “Χαρίλαος Τρικούπης” αποτελεί το σημαντικότερο έργο υποδομής της χώρας και πυλώνα ανάπτυξης για τη Δυτική Ελλάδα. Ωστόσο, το υψηλό κόστος διέλευσης από αυτήν, ιδίως τα τελευταία έτη, προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην τοπική κοινωνία.

Με βάση τις ανακοινώσεις της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε., από 1/1/2023 επέρχονται σημαντικές αυξήσεις στα διόδια για τους συνδρομητές e-pass -ήτοι για όσους χρησιμοποιούν τη Γέφυρα καθημερινά και ιδίως για πρόσβαση στην εργασία τους- να εκτινάσσεται, αυξανόμενο κατά 22%. Θα πρέπει δε να σημειωθεί, ότι πολλοί από τους εργαζόμενους αυτούς εργάζονται σε κυλιόμενα ωράρια ή ακόμη και σε νυχτερινή βάρδια (όπως οι εργαζόμενοι στα Νοσοκομεία των Πατρών), με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν από μέσα μαζικής μεταφοράς. Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι προερχόμενοι από την Αιτωλοακαρνανία φοιτητές στην Πάτρα, που απέναντι στο αυξημένο κόστος στέγασης, μεταβαίνουν καθημερινά στην Πάτρα αποκλειστικά για τα μαθήματά τους.

Μέσα από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, έχω επανειλημμένως θέσει το πρόβλημα του αυξημένου κόστους διέλευσης της Γέφυρας “Χαρίλαος Τρικούπης”, η οποία παρότι κατασκευάσθηκε για να «ενώνει», καταλήγει εντέλει να είναι απλησίαστη για τους πολίτες εξαιτίας της τιμολογιακής της πολιτικής. Κι ενώ η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είχε δεσμευθεί για λήψη πρωτοβουλιών προς όφελος των διερχομένων και επαναδιαπραγμάτευση του κόστους διέλευσης, ενώ και εσείς κ. Υπουργέ, είχατε αναγνωρίσει το υψηλό κόστος της Γέφυρας σημειώνοντας ότι η εν λόγω σύμβαση παραχώρησης είναι από τις πρώτες συμβάσεις που έγιναν στη χώρα, η κατάσταση επιδεινώνεται συνεχώς. Σήμερα, εν μέσω της ραγδαίας αύξησης του πληθωρισμού και εν μέσω της ενεργειακής κρίσης, με τους πολίτες να αδυνατούν να ανταποκριθούν στις βασικές τους ανάγκες, η νέα αύξηση στο κόστος διέλευσης από τη Γέφυρα “Χαρίλαος Τρικούπης”, οδηγεί την τοπική κοινωνία σε απόγνωση. Κάτοικοι της Αιτωλοακαρνανίας που εργάζονται στην Αχαΐα και καθημερινά διέρχονται από τη Γέφυρα, εκφράζουν την έντονη διαμαρτυρία και την απογοήτευσή τους, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα. Όπως σημειώνουν, 44 διελεύσεις από τη Γέφυρα (για 22 εργάσιμες μέρες) που κόστιζαν 242,56 ευρώ, από 1/1/23 κοστίζουν 294,90 ευρώ.

Κατόπιν αυτών, ερωτάσθε:

Σκοπεύει το Υπουργείο να προβεί σε ενέργειες για τη μείωση του κόστους διέλευσης από τη Γέφυρα “Χαρίλαος Τρικούπης” και μάλιστα ιδίως για όσους χρησιμοποιούν καθημερινά τη Γέφυρα και αν ναι, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους;

Υπάρχει σχέδιο επαναδιαπραγμάτευσης των όρων της σύμβασης παραχώρησης με την Γέφυρα Α.Ε., ώστε οι όροι της να ανταποκρίνονται στα σημερινά δεδομένα της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας και ποιο είναι αυτό;

 
Ο Ερωτών Βουλευτής

Δημήτρης Κωνσταντόπουλος

πηγη 
...
Νεότερη Παλαιότερη