Νίκος Σιαλμάς : Ο ΘΕΡΜΙΟΣ ήρωας που δεν θα ξεχάσει ποτέ η Ελλάδα !

Το thermo-portal.gr τιμώντας την μνήμη του συντοπίτη μας αεροπόρου που έπεσε μαχόμενος σαν σήμερα στις 18 Ιουνίου 1992 αναχαιτίζοντας τουρκικά μαχητικά, σας παρουσιάζει μερικά  από τα αφιερώματα που έγιναν από ΜΜΕ στην Ελλάδα για τον "δικό μας ήρωα"  ... 



Σαν σήμερα έπεσε σε αερομαχία ο Θέρμιος αεροπόρος Νικόλαος Σιαλμάς

Η θλιβερή επέτειος της συμπληρώσεως των 22 ετών από τον θάνατο του Ήρωος Υποσμηναγού (Ι) Νίκου Σιαλμά στη διάρκεια αερομαχίας με Τούρκο πιλότο F-16C στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Ευστρατίου συμπληρώνονται σήμερα και η Ελληνική Πολιτεία, δια του Υπουργού Εθνικής Αμύνης Δημήτρη Αβραμόπουλου, με την τέλεση Μνημοσύνου στο Μνημείο που έχει ανεγερθεί προς τιμήν του στο ακριτικό νησί. Μαζί με τον ΥΕΘΑ, θα είναι αύριο στην τελετή Μνήμης οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος, ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Ευάγγελος Τουρνάς, ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ και ΓΕΣ Αντιστράτηγος Χρίστος Μανωλάς, συγγενείς του νεκρού Ήρωος και αντιπροσωπείες αξιωματικών και υπαξιωματικών της ΠΑ.

Θυμίζουμε ότι στο πλαίσιο του «ακήρυχτου πολέμου» στο Αιγαίο, στις 18 Ιουνίου 1992, ο Υποσμηναγός (Ι) Νίκος Σιαλμάς της 342 Μοίρας Παντός Καιρού «Σπάρτη», απογειώθηκε από την Τανάγρα ως «Νο.1» ζεύγους αεροσκαφών ετοιμότητος τύπου Mirage F.1CG της Μοίρας προκειμένου να αναχαιτίσουν ένα ζευγάρι τουρκικών F-16, που είχαν εισέλθει παρανόμως στον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Το ελληνικό «ζευγάρι» μαχητικών, που ήταν μια γενιά πιο παλαιά από τα σύγχρονα τότε τουρκικά F-16, πήρε πορεία προς το βόρειο Αιγαίο. Σε περιοχή κοντά στον Άγιο Ευστράτιο, το ζευγάρι των ελληνικών μαχητικών έλαβε επαφή με δύο τουρκικά F-16 και ακολούθησε εμπλοκή. Τότε ο ήρωας Ν.Σιαλμάς κατόρθωσε να «πάρει την ουρά», να βρεθεί δηλαδή πίσω από το ένα τουρκικό αεροσκάφος σε παραμέτρους βολής, παρότι – τυπικώς τουλάχιστον – διέθετε υποδεέστερο αεροσκάφος. Ο Τούρκος, προσπαθώντας να αποφύγει τον εγκλωβισμό βύθισε το αεροσκάφος του προς την επιφάνεια της θαλάσσης, μετά από μία σειρά ελιγμών από το επίπεδο των 6.000 ποδών περίπου, με στόχο ν' αναπτύξει ταχύτητα γρήγορα και έτσι να κατορθώσει να διαφύγει. Ο Σιαλμάς τον ακολούθησε και ο Τούρκος λόγω των ανώτερων τεχνικών δυνατοτήτων του αεροσκάφους του κατώρθωσε να απαγκιστρωθεί κυριολεκτικώς την τελευταία στιγμή αποφεύγοντας έτσι για δέκατα του δευτερολέπτου τη σύγκρουση με την επιφάνεια της θαλάσσης και την συντριβή, κάτι όμως που δυστυχώς δεν κατάφερε ο Έλληνας πιλότος.



Αξίζει να σημειωθεί ότι στη Μνήμη του Ήρωος Έλληνα πιλότου οι συνάδελφοί του (ιπτάμενοι και τεχνικοί) της Μοίρας κατασκεύασαν Μνημείο προς τιμήν του στην πλησιέστερη στο σημείο της πτώσεως ξηρά του Αγίου Ευστρατίου αποτελούμενο από το έμβλημα της 342 Μοίρας, την Σπαρτιατική ασπίδα και το δόρυ με το επίγραμμα «ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ», που αποτελούσε και το σύνθημα της Μοίρας, το δε ΓΕΝ, δια της Υδρογραφικής Υπηρεσίας αυτού, ονόμασε το νοτιότερο ακρωτήριο του νησιού «Άκρα Υποσμηναγού (Ι)Νικολάου Σιαλμά» ή εν συντομία «Ακρωτήριο Σιαλμάς», κάτι που έχει περάσει και στους ναυτικούς χάρτες.
http://www.thestival.gr/

Σαν σήμερα έπεσε σε αερομαχία ο Θέρμιος αεροπόρος Νικόλαος Σιαλμάς
Ο θάνατος του υποσμηναγού (Ι) Νίκου Σιαλμά το πρωί της 18ης Ιουνίου του 1992 συντάραξε ολόκληρο το πανελλήνιο και αποτέλεσε πρωτοσέλιδο αλλά και θέμα συζήτησης για αρκετό καιρό.
Κυρίως γιατί ο υποσμηναγός που ανήκε στην 342 Μοίρα Παντός Καιρού της 114 Πτέρυγας Μάχης, ήταν το πρώτο θύμα της καθημερινής τουρκικής προκλητικότητας και αμφισβήτησης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο. Σήμερα δεν τελείται στον Άγιο Ευστράτιο μνημόσυνο στη μνήμη του και με την ευκαιρία αυτή κάνουμε μια μικρή αναφορά μνήμης και παραδειγματισμού για τους νεότερους, ενώ καλό θα ήταν οι πολιτικοί μας να αφήσουν τα πολιτικά τερτίπια και να αναλογιστούν το νόημα της θυσίας μιας ακόμη εμβληματικής προσωπικότητας, από αυτές που έχει προσφέρει στον τόπο η Πολεμική μας Αεροπορία στην προσπάθεια προάσπισης των οσίων και των ιερών…
Του Δημήτρη Θ. Στεργίου
Πριν από τον Νίκο Σιαλμά βέβαια είχαν χάσει τη ζωή τους και αρκετοί άλλοι συνάδελφοί του στο πλαίσιο του ακήρυχτου αυτού πολέμου. Σε εκπαιδευτικές εξόδους όμως και όχι ενώ κυνηγούσαν τουρκικά μαχητικά. Στα χρόνια της δεκαετίας του ’90 και της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα ακολούθησαν και άλλοι. Έλληνες και Τούρκοι με τελευταίο τον Σμηναγό (Ι) Κώστα Ηλιάκη το Μάιο του 2006. Η λίστα μεγαλώνει λοιπόν με το πέρασμα του χρόνου, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα… Γυρνώντας 20 χρόνια πίσω στο περιστατικό που στοίχισε τη ζωή του υποσμηναγού Σιαλμά, να σημειώσουμε ότι για αρκετά χρόνια μετά την παραλαβή και ένταξη σε υπηρεσία του F-16 σε Ελλάδα και Τουρκία, αλλά και του Mirage 2000EGM στις τάξεις της δικής μας Πολεμικής Αεροπορίας, τα Mirage F1CG των 342 και 334 ΜΠΚ (Μοίρες Παντός Καιρού) συνέχισαν να προσφέρουν πολύτιμες υπηρεσίες στον τομέα της αναχαίτισης.
Ο τελευταίος διοικητής της 342 Μοίρας που απέσυρε τον τύπο στο τέλος Ιουνίου του 2003 κος Ν. Ρέτσας σε συνέντευξη που μας είχε παραχωρήσει τότε είχε επισημάνει ότι είχαν αναπτυχθεί και εφαρμόστηκαν ειδικές-συγκεκριμένες τακτικές στις αναχαιτίσεις F-16 από Mirage F1CG. Oι οποίες απέδωσαν… Ο υποσμηναγός Νίκος Σιαλμάς απογειώθηκε το πρωί της 18ης Ιουνίου 1992 από την 114 ΠΜ στην Τανάγρα μαζί με ένα δεύτερο Mirage F1CG ως νο. 2 του σχηματισμού που πήρε πορεία προς το βόρειο Αιγαίο. Σε περιοχή κοντά στον Άγιο Ευστράτιο, το ζευγάρι των ελληνικών μαχητικών πήρε επαφή με τουρκικά μαχητικά (δύο F-16) και ακολούθησε εμπλοκή. Ο Σιαλμάς κατόρθωσε να «πάρει την ουρά» (να βρεθεί στην ώρα έξι) ενός από τα δύο τουρκικά αεροπλάνα, παρότι διέθετε, τυπικά, υποδεέστερο αεροσκάφος. Ο χειριστής του προσπαθώντας να αποφύγει τον εγκλωβισμό βύθισε μετά από μία σειρά ελιγμών από το επίπεδο των 6.000 ποδών περίπου. Προφανώς με στόχο να αναπτύξει ταχύτητα άμεσα και να κατορθώσει να διαφύγει.
Ο Σιαλμάς τον ακολούθησε στη βύθιση από την οποία όμως δεν κατάφερε να βγει ποτέ… Λέγεται ότι ο Τούρκος χειριστής κατάφερε να σωθεί μόνο χάρη στο τεχνολογικά ανώτερο (συμβολογία HUD) πιλοτήριο, τις επιδόσεις και την ευελιξία του F-16. Ανέπτυξε μεγάλη ταχύτητα κατά τη βύθιση και κατόρθωσε να απαγκιστρώσει ακουμπώντας στην κυριολεξία στην επιφάνεια της θάλασσας… Το ακροφύσιο του κινητήρα ήρθε σε επαφή με το νερό και το ρεύμα των καυσαερίων άνοιξε ένα τεράστιο λευκό αυλάκι! Εικάζεται ότι ο Σιαλμάς κατά την κάθοδο προς τη θάλασσα γύρισε να κοιτάξει πίσω του για χρονικό διάστημα ίσως και πιο μικρό του δευτερολέπτου. Για να βεβαιωθεί ότι δεν τον ακολουθούσε το δεύτερο τουρκικό F-16, ή για να εντοπίσει τη θέση του συναδέλφου του κατά πάγια τακτική. Το χρονικό αυτό διάστημα ίσως έκανε και τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου. Ή ίσως το γεγονός ότι είχε εστιάσει την προσοχή του στο τουρκικό μαχητικό…
Μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε, αλλά και να υποθέσουμε βέβαια ότι και το ίδιο το αεροπλάνο δεν τον βοήθησε όσο τον Τούρκο χειριστή το F-16. Οπωσδήποτε, το ενδεχόμενο αποπροσανατολισμού δεν μπορεί να αποκλειστεί. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι ιπτάμενοι των Μοιρών αναχαίτισης της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν επισημάνει ότι κατά τη διάρκεια των ελιγμών στις εμπλοκές είναι πραγματικά δύσκολο υπό ορισμένες συνθήκες να ξεχωρίσει κανείς τη θάλασσα από τον ουρανό! Μετά από ένα ατύχημα στις 10 Φεβρουαρίου του 1988, στο οποίο έχασε τη ζωή του ανθυποσμηναγός Κοντογιώργος Κωνσταντίνος κατά τη διάρκεια άσκησης εναέριας μάχης στην περιοχή του πεδίου βολής Άνδρου, τοποθετήθηκε σε όλα τα ελληνικά Mirage F1CG το σύστημα ΣΠΥ (Σύστημα Προειδοποίησης Ύψους). Ήταν εφεύρεση τεχνικού της ΠΑ και προειδοποιούσε ηχητικά και οπτικά τον ιπτάμενο όταν κατέβαινε κάτω από ένα προκαθορισμένο επίπεδο. Στο ύψος που πετούσε ο υποσμηναγός Σιαλμάς, το ΣΠΥ ή ήταν απενεργοποιημένο ή απλά το αγνόησε για να συνεχίσει την εμπλοκή… Αυτά για την Ιστορία. Και κάτι τελευταίο αλλά οπωσδήποτε το πιο σημαντικό.
Ο Νίκος Σιαλμάς και οι συνάδελφοί του στα Mirage F1 και τα F-4E δεν δίστασαν ούτε στιγμή να εμπλακούν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 με τα τουρκικά F-16. Αδιαφορώντας για τις ανώτερες επιδόσεις του συγκεκριμένου αεροσκάφους και προσπαθώντας κάθε μέρα να εντοπίσουν αδύνατα σημεία και τρόπους αντιμετώπισης της νέας απειλής. Σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που τότε και τώρα δεν έκαναν και δεν κάνουν πίσω και στο Νίκο Σιαλμά που στάθηκε παλικαρίσια μέχρι την τελευταία στιγμή, αποδίδουμε αυτό το μικρό αφιέρωμα ως ελάχιστον φόρο τιμής, αναγνώρισης και ευγνωμοσύνης.
http://thesecretrealtruth.blogspot.com/
Ο Νικόλαος Σιαλμάς γεννήθηκε το έτος 1965 στο Θέρμο Αιτωλοκαρνανίας. Βρισκόταν σε αποστολή αναχαίτησης Τουρκικών αεροσκαφών που είχαν περάσει στον εθνικό εναέριο χώρο μας.Έπεσε υπερασπιζόμενος στην θαλάσσια περιοχή του νησιού Ά’ι’Στρατης στις 18 Ιουνίου του 1992. Στο νησι εχει ανεγερθεί μνημείο προς τιμήν του.
agrinionews.gr

ΒΙΝΤΕΟ: Νίκος Σιαλμάς - Ο ήρωας του Αη Στράτη δεν θα ξεχαστεί ποτέ

Ο ήρωας που αναχαιτίζοντας τουρκικά μαχητικά κατέπεσε νότια του Άη Στράτη με Mirage F1στις 18 Ιουνίου 1992, βάζοντας το όνομά του στις χρυσές σελίδες των ελλήνων ηρώων που έφυγαν μαχόμενοι εν καιρό ειρήνης . Πραγματικός Ίκαρος , έπεσε έχοντας πάντα πάνω από όλα την πατρίδα και το καθήκον. 

Tο σύμβολο της σμηναρχίας του το οποίο και έγινε γιγαντιαίο μνημείο για να το βλέπουν από ψηλά τα αδέλφια του που καθημερινά μάχονται πάνω από το Αιγαίο για να διασφαλίζουν την εθνική μας κυριαρχία αλλά και ο εχθρός ο οποίος συνεχώς αμφισβητεί το φρόνημα τις αξίες και τα σύνορά μας. 



onalert.gr

..
             -->
Νεότερη Παλαιότερη