Στο Θέρμο, αγναντεύοντας την Τριχωνίδα

Στην πρώτη μας καλοκαιρινή απόδραση στα βουνά της Ναυπακτίας, φορέσαμε τα αθλητικά μας παπούτσια και αποχωριστήκαμε την άνεση των δεκάδων ίππων του αυτοκινήτου μας. Η εκδρομή στο γεφύρι της Αρτοτίβας, όσο κι αν δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε δεν ταιριάζει με την κομφορμιστική στάση ζωής – που ως γνήσια τέκνα της πόλης – ακολουθούμε. Έτσι αυτή την φορά αποφασίσαμε να ανηφορίσουμε προς το Θέρμο, με σκοπό να απολαύσουμε τον καφέ μας, στην δροσιά των αιωνόβιων πλατανιών της
κεντρικής πλατείας.
Η πρώτη μας στάση ήταν λίγο πριν από το Χάνι του Μπανιά, περάσαμε την γέφυρα, και μετά από μια διαδρομή 30 περίπου λεπτών, βρεθήκαμε στην Ανάληψη (Δερβέκιστα). Αυτός ήταν και ο πρώτος μας σταθμός. Αποφασίσαμε να πιούμε μια πορτοκαλάδα (μπλε, όπως προστάζει η περίσταση) σε ένα απ' τα λιγοστά καφενεία του χωριού. Αφού δροσιστήκαμε, κάναμε μια βόλτα στο χωριό και συνεχίσαμε το δρόμο μας.
Συνεχίζοντας το ταξίδι μας πέσαμε πάνω στο Πετροχώρι, με τα όμορφα πετρόκτιστα σπίτια του. Κατά την διάρκεια της διαδρομής σταματήσαμε πολλές φορές για να ατενίσουμε την Τριχωνίδα. Η μεγαλύτερη λίμνη της χώρας απλωνόταν μπροστά μας, προσφέροντας ένα μαγευτικό θέαμα.
Η διαδρομή Ανάληψη – Θέρμο δεν είναι μεγάλη και έτσι δεν αργήσαμε να περάσουμε της πύλες της πόλης. Αφήσαμε το αυτοκίνητο και σεργιανίσαμε για λίγο τους δρόμους του Θέρμου. Αγαπημένο μας αξιοθέατο η πλατεία Νικολίτσα, ένας μικρός παράδεισος με τρεχούμενα νερά και τεράστια πλατάνια.
Η κεντρική πλατεία έσφυζε από ζωή, ο κόσμος απολάμβανε τον καφέ του κάτω από τα υπόστεγα που υπήρχαν κατά μήκος της. Εμείς επιλέξαμε την φυσική σκιά των πλατανιών, δίπλα από το άγαλμα του Πατροκοσμά (ένα σημείο που παραδόξως οι ντόπιοι δεν φαίνεται να προτιμούν). Διαλέξαμε το πιο σκιερό μέρος της καφετέριας και χυθήκαμε στις καρέκλες απολαμβάνοντας την γενναιοδωρία των πλατανιών...
Αξιοθέατα:
Ο αρχαιολογικός χώρος του αρχαίου Θέρμου
Η εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου με το πέτρινο καμπαναριό του 1905.
Η ιστορική μονή της Αγίας Παρασκευής.
Βρίσκεται 3 χλμ. Βορειοανατολικά στον συνοικισμό Μάνδρα. Κτίστηκε τον 12ο αιώνα, ανακαινίστηκε το 1831 και φιλοξενεί άγια λείψανα και τη θαυματουργή εικόνα της Αγίας Παρασκευής. Στην υπόγεια, θολωτή αίθουσα της μονής, όπου στεγάζεται μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων, λέγεται πως λειτουργούσε κρυφό σχολειό στο οποίο έμαθε τα πρώτα του γράμματα ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός με δάσκαλο τον ιερομόναχο Προκόπιο Γιαννέλο.
Το μοναστήρι της Παναγιάς της Μυρτιδιώτισσας ή Μυρτιάς,
Ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία της Ελλάδας. Ο ναός βρίσκεται 6χλμ έξω από το Θέρμο και είναι κατάγραφος από τοιχογραφίες του 12ου ή 13ου αιώνα, 15ου, 16ου και 18ου αιώνα.
Βόρεια του Θέρμου είναι το Μέγα Δένδρο, πατρίδα του Κοσμά του Αιτωλού (όπου σώζονται και τα θεμέλια του σπιτιού του).
Το Αρχαίο Θέρμο:
Η περιοχή κατοικήθηκε από τη Μεσοελλαδική ή πρώιμη Μυκηναϊκή εποχή (περίπου 1500 π.Χ.) έως τον 2ο αιώνα π.Χ. και απέκτησε τον χαρακτήρα Παναιτωλικού ιερού, στο οποίο λατρευόταν ο Θέρμιος Απόλλωνας ήδη από τα αρχαϊκά χρόνια. Κατά την πρώιμη ελληνιστική περίοδο μετατράπηκε σε θρησκευτικό και πολιτιστικό κέντρο της Αιτωλικής Συμπολιτείας. Ο αρχαιολογικός χώρος είναι ένας από τους σημαντικότερους της Δυτικής Ελλάδας. Κατά την περιήγησή σας θα δείτε το αψιδωτό Μέγαρο Α του προϊστορικού οικισμού, το Μέγαρο Β της Πρώιμης εποχής του Σιδήρου, τους τρεις αρχαϊκούς ναούς του Απόλλωνα Λυσείου, της Λαφρίας Αρτέμιδος και του Απόλλωνος Θέρμιου, τις στοές, την κρήνη και το βουλευτήριο (όπως εικάζεται) της αγοράς.
Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο σε ένα κτίριο του 1900 στεγάζεται και το αρχαιολογικό Μουσείο του Θέρμου. Μεταξύ άλλων θα δείτε χειροποίητα αγγεία από τα μέσα της 2ης χιλιετίας και της μυκηναϊκής εποχής, δόντια από αγριογούρουνα που χρησιμοποιούσαν για την εξωτερική επένδυση του κράνους του πολεμιστή, αντικείμενα οικιακής χρήσης, νομίσματα των Αιτωλών, χάλκινα ευρήματα 7ου- 2ου αιώνα π.Χ. καθώς και την επιζωγραφισμένη Σφίγγα του 5ου αιώνα π.Χ.
Διαδρομή:
Παίρνοντας την οδό Θέρμου και προσπερνώντας τον οικισμό της Αφροξυλιάς – μετά από Εργατικές κατοικίες - ο δρόμος μας βγάζει στο Χάνι Μπανιά (προσέχουμε την πινακίδα για να στρίψουμε σωστά, για να μην μας βγάλει ο δρόμος στο Ριγάνι). Περνάμε την γέφυρα και ακολουθούμε τις πινακίδες με κατεύθυνση την Ανάληψη. Μετά την Ανάληψη έχουμε δύο επιλογές. Είτε κάνουμε δεξιά για Κόφτρα, όπου μετά τον Αβαρίκο φτάνουμε στο προορισμό μας. Είτε πηγαίνουμε αριστερά με κατεύθυνση το Πετροχώρι. Στο γυρισμό αλλάζουμε λίγο την πορεία μας και καταβαίνουμε το βουνό παράλληλα με τις όχθες της Τριχωνίδας, ακολουθώντας την διαδρομή Σιταράλωνα – Πάμφιο – Κάτω Μακρινού – Χάνι Μπανιά. Ο δρόμος σε όλο το ταξίδι είναι βατός και η σήμανση επαρκής (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να είστε προσεκτικοί)...